FORD ESCORT
1968. gadā FORD ESCORT ieradās nomainīt modeli ANGLIA un kļuva par pārdotāko FORD aiz T modeļa. Pirmās paaudzes ESCORT radiatora režģis atgādina suņa kaulu. Toreiz tas bija aizmugures piedziņas sedans ar divām vai četrām durvīm. Dzinēji bija ar 1,1 litru darba tilpumu un 39 vai 45 zs jaudu vai arī 1,3 litru motoriņš ar 52 vai 72 zirgiem.
Piedāvāja vairākas komplektācijas – Standart, De Luxe un Super. Izpildījuma variantam Estate bija četras vietas un četras durvis, bet Saloon 2/4 durvis un četras vietas. Bija arī vairākas sporta modifikācijas ( GT, Sport, Twin Cam, Mexico, 1300E, RS1600, RS2000), kurām uzstādīja spēcīgākus motorus līdz diviem litriem. FORD ESCORT pirmās paaudzes spēkratus, astoņu gadu laikā, pārdeva vairāk nekā miljons eksemplāros. Visi gribēja sev mašīnu, kuru redzējuši sacīkšu trasēs. Otrās paaudzes ESCORT debitēja 1975. gadā ar tolaik modernajām, taisnstūra virsbūves formām.
ESCORT visvairāk saistās ar trešo šī modeļa paaudzi, kura tika stādīta priekšā ar kodēto nosaukumu ‘’Erika’’ 1980. gada septembrī. Ar atsevišķām izmaiņām ESCORT ražoja abās Atlantijas okeāna pusēs. Tieši trešās paaudzes ESCORT, deviņdesmitajos gados, tika plaši ievesti Latvijā un daudziem kļuva par pirmo, ārzemju auto, kurā pārsēsties pēc Žiguļa. Šāds nosaukums ‘’Erika’’ bija par godu produktu plānošanas direktoram Ērikam Reickertam ( Erick A. Reickert). No vecākajiem brāļiem trešais atšķīrās ar priekšējo riteņu piedziņu un šķērsām novietotu dzinēju. Interesanta bija auto aizmugure ar plauktveida bagāžnieka durvīm.
No lauka kartupeļus atvest palīdzēja FORD ESCORT III TURNIER ar līdz 1200 litru kravas telpu. Tiem, kas pieraduši pie sedana virsbūves, 1983.gadā, FORD piedāvāja ORION. Savukārt ne salīgie, bet stilīgie togad varēja izvēlēties kabrioletu. 1986. gadā, pēc vizītes pie kosmetologa, top ESCORT ceturtā paaudze. Jaunajā desmitgadē ESCORT iesoļoja ar piekto paaudzi. Tika pilnībā atjaunota virsbūve un modernizēti motori, bet publikas pirmā reakcija bija vēsāka kā agrāk. Eiropas ESCORT sāka ievērojami atšķirties no ASV ražotā, kurš tapa uz MAZDA PROTEGE šasijas.
1991. gada septembrī parādījās sporta modifikācija ESCORT RS2000 ar 150 zs , divu litru motoru, kuram vēlāk sekoja pieticīgāks sportists ESCORT XR3i ar 1,8 litru spēka agregātu. Mūkot no vecuma, 1992. gadā radās ESCORT Mark Vb ar mainītu ārieni. Pēdējās, sestās paaudzes FORD ESCORT ražošanā bija no 1995.- 2000. gadam. Bija iespējama arī pilnpiedziņas versija ESCORT VI 4X4.
Par pašu ‘’uzlādētāko’’ modifikāciju kļuva FORD ESCORT VI RS COSWORTH. Bruņots ar divu litru spēkstaciju un 220 zirgiem sprinta distanci tas noskrēja 6,1 sekundē. Pēdējais Eiropas ESCORT konveijeru pameta 2000. gada septembrī un to nomainīt atsteidzās FORD FOCUS.